Problem dostępności na Dolnym Śląsku i szerzej w całej Polsce często nie zaczyna się od architektury, tylko od informacji. Brak jasnej, prostej i czytelnej komunikacji powoduje, że osoby z różnymi potrzebami – seniorzy, osoby z niepełnosprawnościami, turyści zagraniczni, a nawet rodziny z dziećmi – nie wiedzą, jak dotrzeć, co ich czeka na miejscu, jakie udogodnienia są dostępne.
Można stworzyć obiekt w pełni dostosowany architektonicznie, ale jeśli turysta nie znajdzie na stronie internetowej czy w materiałach promocyjnych jasnej informacji o udogodnieniach, to miejsce pozostanie dla niego „niewidzialne”.
Bariery informacyjne mogą mieć wiele form:
- brak tłumaczeń na język angielski czy migowy,
- brak opisów w języku prostym,
- brak informacji o dostępności na stronach www obiektów,
- zbyt skomplikowane lub ukryte regulaminy, formularze, oznaczenia,
- brak spójnych systemów informacji turystycznej w miastach i regionie.
- strony internetowe, które nie spełniają standardów WCAG i nie są czytelne dla osób korzystających z czytników ekranowych,
- brak wersji językowych, przez co zagraniczni turyści rezygnują z odwiedzin,
- brak tłumaczeń na polski język migowy czy audiodeskrypcji,
- zawiłe, urzędowe sformułowania zamiast prostego języka,
- chaotyczne systemy oznakowania w przestrzeni publicznej, które zamiast pomagać – dezorientują.
Czasem sam obiekt jest dostępny, ale turysta nigdy się o tym nie dowie – bo nie znajdzie informacji w internecie albo w przestrzeni publicznej. To powoduje, że nawet dobrze przygotowane miejsca pozostają niewykorzystane przez tych, którzy najbardziej ich potrzebują. W efekcie wiele atrakcji turystycznych Dolnego Śląska pozostaje poza zasięgiem osób, które z chęcią by z nich skorzystały. Nie dlatego, że nie są fizycznie dostępne, ale dlatego, że nikt nie powiedział o tym w sposób jasny, prosty i widoczny.
Dobre praktyki, które zmieniają wszystko
Na świecie i w Polsce istnieje coraz więcej przykładów, jak można przełamywać bariery informacyjne. Strony internetowe projektowane z myślą o wszystkich odbiorcach, proste infografiki, czytelne piktogramy, dostępne PDF-y i QR kody z audiodeskrypcją – to drobne kroki, które radykalnie poszerzają grono odbiorców.
Także na Dolnym Śląsku pojawiają się inicjatywy pokazujące, że dostępna informacja nie musi być kosztowna ani skomplikowana. Wystarczy uważność na potrzeby i chęć uczynienia komunikacji bardziej przejrzystą.
Dlaczego to takie ważne?
Dostępna informacja to pierwszy krok w stronę turystyki bez barier. Zanim turysta stanie przed drzwiami obiektu, zanim kupi bilet czy wybierze nocleg, szuka informacji. Jeśli jej nie znajdzie – nie przyjedzie. Jeśli znajdzie ją w formie niezrozumiałej – zrezygnuje. Ale jeśli informacja będzie czytelna, konkretna i dostępna – wtedy otworzą się drzwi do całej reszty.
Zaproszenie na szkolenie
O tym, jak tworzyć dostępne informacje i przełamywać bariery komunikacyjne w turystyce, będziemy mówić podczas specjalnego szkolenia i warsztatu w ramach projektu „Dolnośląskie Forum Turystyki Zrównoważonej 2025 – Inspiracje, Partnerstwa, Praktyki” w połowie października.
A już w grudniu spotkamy się, aby wspólnie pracować nad tym, by turystyka na Dolnym Śląsku była nie tylko piękna i inspirująca, ale też naprawdę dostępna – dla wszystkich.